18. august 2008

Kokkedal slot

Jeg ville for et par dage siden gentage en succes fra 4-5 år siden. En tur til Kokkedal slot i Nordjylland og spise en god middag i restauranten + overnatning på slottet. Den gang var det en rigtig god oplevelse, og jeg har siden anbefalet andre en tur til slottet og en rigtig god middag i restauranten – så mine forventninger var selvsagt rigtigt store.

Lad mig starte med det gode. Værelset var godt, sengen god, jeg manglede måske blot, at der var mørke gardiner til natten, men det gik – og den manglende hårshampo var der nu også råd for. Glas til vand om natten kunne man jo også selv gå ned til receptionen og hente. Vejret var godt og omgivelserne smukke. Voldgravens vand kunne måske godt trænge til lidt pleje.

Restaurantens 3 retters menu bød den dag på: Skindstegt sandart serveret med citrus fennikel & urte-olie. Rosa stegt kølle af krondyr serveret med langtidsbagte pærer, puré af pastinak & dampet sommergrønt. Hertil persille kartofler, samt sky af rosmarin - og til slut: Slottets udvalg af fine europæiske oste - pris 380 kr. Det så rigtig godt ud - på papiret!


Først fik jeg et par skiver brød med smør - udmærket brød.

Maden kom derpå ind på samlebånd til samtlige 4 borde, selv om vi var kommet på forskelligt tidspunkt. Det virkede ikke godt.

Den skindstegte sandart var kold, skindet blødt, tilbehøret kedeligt og omkranset af grønt fluidum. Det smagte ikke af noget – jævnt til ret kedeligt – ok der kan ske smuttere – men der røg den første stjerne.

Men dyrekølle, det ved man da, hvad er! Men nej, det vidste jeg åbenbart ikke!!! Da jeg så tallerkenen, var jeg parat til at forlade restauranten på stedet. Magen til kedelig anretning har jeg ikke oplevet før. To små, tynde skiver kold dyrekølle, der knapt kunne dække en kvart rundtom rugbrød, lidt pæreværk, der mest smagte af umoden pære, et par slatne, lunkne porrer, en lille asparges og 4 små lunkne kartofler, samt noget ubestemmeligt brunt fluidum, der omkransede ”mesterværket”. Jeg plejer ikke at levne – og selv om der kun var meget lidt på tallerkenen, lod jeg halvdelen af tilbehøret og kartofler gå ud igen.

Slottets udvalg af fine europæiske oste begrænsede sig til fire små forkølede stykker ost anrettet i forvejen på en tallerken, samt et par hengemte kiks, som jeg kun tog en enkelt bid af – heldigvis var der lidt brød til overs fra starten. Slottet har åbenbart kun 4 oste!

Da tjeneren spurgte, hvad jeg syntes om maden, sagde jeg lige ud, at i forhold til første gang, jeg spiste i restauranten, ja så var den rent ud sagt elendig. Måske derfor glemte han at skrive 2 glas hvidvin på regningen. Det tjener ham til ære.

At stolene så var ganske elendige at sidde på gjorde ikke oplevelsen bedre. Sæderne mangler fyld, så man ikke sidder og klemmer lårene og lukker af for blodtilførslen.

Jeg kommer i hvert ikke mere på Kokkedal slot. Og der bliver ingen fremtidige anbefalinger fra min side.

Hvis jeg i fremtiden vil spise godt, så ligger Fru Larsen heldigvis lige om hjørnet – der forstår de at lave virkelig god mad til samme pris.

Skal Kokkedals slots restaurant have stjerner – så må det blive en halv ud af fem – franskbrødet var godt og ostene rimelige – men det giver man ikke 380 kr. for.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar